West Brom 0-4 Chelsea: The Blues Unggul

Chelsea berjaya memenangi tiga mata penting ketika mereka melakukan perjalanan ke The Hawthorns, ibu pejabat West Bromwich Albion dalam perlawanan Liga Perdana mingguan ke-12 pada hari Sabtu (18/11).

Dalam perlawanan yang berakhir dengan skor 4-0, empat gol dari pelawat berjaya dijaringkan oleh Alvaro Morata, Marcos Alonso, dan dua gol dari Eden Hazard.

Kemenangan ini juga berjaya menjadikan Blues menaikkan dua kedudukan, memandangkan permainan sebelumnya Tottenham Hotspur mengalahkan Arsenal dengan skor 2-0 dan Manchester United akan bermain pada hari Ahad (19/11) pagi waktu pagi.

Permainan ini

Pada awal perlawanan, tidak disangka-sangka, West Brom segera memukul pertahanan Chelsea, Jay Rodriguez berpeluang membuka gol pada minit keempat, namun header masih dapat ditangkap oleh Thibaut Courtois.

Peluang pertama Chelsea hadir pada minit ke-14, malangnya tendangan keras Tiemoue Bakayoko masih berada di sebelah kiri gawang pasukan tuan rumah.

Terus menyerang, Chelsea akhirnya mampu membuka peluang pada minit ke-17, sekali lagi Alvaro Morata berjaya menambah koleksi golnya musim ini. Pemain Sepanyol itu berjaya menggunakan bola itu menendang tendangan Eden Hazard. West Brom 0-1 Chelsea.
Tidak puas sudah dua gol di depan, Blues berjaya memperluas gol pada menit ke-38, Marcos Alonso berhasil memanfaatkan tendangan bebas Cesc Fabregas dan segera melepaskan punggung penjaga gawang timnas. Separuh pertama berakhir dengan skor 3-0 untuk kecemerlangan Chelsea.

Pada babak kedua West Brom yang mahu mengejar terus mengambil serangan inisiatif. Skuad Tony Pullis mempunyai peluang untuk menjaringkan gol pada minit ke-47, tetapi tendangan Jay Rodriguez masih belum disasarkan, seperti peluang Jack Livermore pada minit ke-50.

Chelsea sekali lagi mempunyai peluang untuk menjaringkan gol keempat pada minit ke-50, malangnya tendangan Eden Hazard yang mendapat bantuan dari N’golo Kante berjaya menggagalkan Ben Foster.

Eden Hazard menjaringkan gol kedua dan melebarkan jaringan Blues ke 4-0 pada minit ke-63, kali ini Belgium berjaya memanfaatkan bantuan Cesc Fabregas.

West Brom sekali lagi mempunyai peluang untuk menjaringkan gol pada minit ke-76, malangnya tendangan bebas Gareth Barry masih terlalu lemah dan mudah ditangkap oleh Thibaut Courtois, serta tendangan keras James McClean pada menit ke-85.

Tidak ada gol lagi yang dibuat sehingga pengadil meniup wisel panjang menandakan berakhirnya perlawanan untuk menjadikan Chelsea berjaya mencapai tiga mata. Kemenangan ini adalah modal yang berharga sebelum mereka menjalani satu pertandingan melawan Qarabag di Liga Juara-Juara dan juga Liverpool 25 November.

Sumber 90minitdotcom

Admin

Bekerja sendiri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *